Schuren tot kunstvorm verheven

17/05/2019

Dat inox en kunst perfect samengaan, dat bewijst beeldend kunstenaar Karel Hadermann iedere dag opnieuw. Denk maar aan het liefst 10 m hoge en 1500 kg zware monument ‘De troeven van Tessenderlo’, dat de rotonde te Engsbergen extra cachet geeft. En daar is het lang niet bij gebleven. Zo werd vorig najaar in Kortenaken nog ‘De Geluksplukker’ feestelijk ingehuldigd. Mede dankzij het advies en de producten van Cibo is het een kunstwerk geworden waar iedereen in Kortenaken en omstreken de mond vol van heeft.

Hadermann heeft het voorbije decennium pas echt het potentieel van inox ontdekt.

“Ik heb lang kleine keramieken beelden gemaakt, maar dat is een minder duurzaam materiaal en dan ben ik beginnen uitkijken naar alternatieven”, vertelt hij. “Omdat het niet of amper roest, ben ik alsmaar meer met inox beginnen werken. Een probleem was wel dat ik tot op dat moment nog niet kon lassen. Maar toen ik dan de opdracht kreeg om ‘De troeven van Tessenderlo’ uit te werken, heb ik beslist om zelf in een laspost te investeren en me het lassen helemaal eigen te maken. Vooral de techniek van het puntlassen is cruciaal bij de totstandkoming van mijn kunstwerken. De beelden zelf worden wel eerst van kop tot teen in klei gemaakt, maar daarna wordt er telkens een soort “inox mantel” over gelast die een aaneenschakeling is van kleine, ovale inox plaatjes. Nadien wordt de ongebakken klei er dan als het ware uitgeslagen, zodat de mantel overblijft en vaak enkel het hoofd en de handen nog uit steengoed of tot 1150 graden verhitte klei bestaan. Het centrale beeld in Engsbergen bv. telt zo’n 2500 plaatjes die met elkaar verbonden zijn door niet minder dan 7000 puntlassen. Het laswerk is dus aanzienlijk en dat geldt ook voor het schuurwerk trouwens.”

“Als ik met een vraag zit, word ik altijd snel en professioneel verder geholpen. Op dat vlak maken jullie echt het verschil.”

Dan kan je maar beter over goed materiaal beschikken in de vorm van de juiste schuurmachines en schuurproducten.

“Het is vooral heel tijdrovend allemaal, als je weet dat ik er soms tot zes maanden over doe om een beeld helemaal af te werken”, pikt Hadermann in. “Het zal je niet verbazen dat het optimaliseren van mijn schuurwerk zonder de afwerking uit het oog te verliezen één van de voornaamste aandachtspunten is. Daarom dat ik zo graag met jullie lamellenschijven werk. De ceramische variant schuurt niet alleen sneller, de schijven gaan ook een stuk langer mee. En de RCD is als pure afwerkingsschijf erg bepalend voor het definitieve uitzicht, omdat het me toelaat om alle resterende ruwheden mooi af te ronden. Maar minstens even belangrijk is het technische advies dat ermee gepaard gaat. Als ik met een vraag zit, word ik altijd snel en professioneel verder geholpen met tips en advies over producten die voor mij bruikbaar kunnen zijn. Op dat vlak maken jullie echt het verschil.”

DE GELUKSPLUKKER

De laatste verwezenlijking van Karel Hadermann is ‘De Geluksplukker’, een beeld dat niet alleen verwijst naar de belangrijkste economische activiteit in Kortenaken, de fruitteelt.

“Er is natuurlijk een duidelijke link naar de fruitcultuur en dan vooral naar de perenteelt in deze gemeente”, klinkt het. “Vandaar dat de hand boven de mand een peer vasthoudt, naast 25 appelen en 25 peren die in de mand liggen. Een klein maar niet onbelangrijk detail dus. Maar ik wilde dat alle inwoners zich met het beeld konden vereenzelvigen. Daarom heb ik er een dubbele betekenis ingestoken door in de plukkende hand die naar de hemel wijst niets te leggen. In die zin kan je het zien als iemand die iets probeert te plukken waar iedereen naar op zoek is maar wat je heel moeilijk kan vastnemen, met name geluk. De naam van het beeld is dan ook niet zomaar gekozen (knipoogt), terwijl het ook geen toeval is dat de mand nog halfvol is. Er is in Kortenaken nog veel geluk te plukken. Misschien is het in deze woelige tijden van opkomend extremisme – vanuit welke hoek ook – niet onbelangrijk om te beseffen dat iedereen uiteindelijk gewoon naar dat beetje geluk verlangt.”

 

Geïnteresseerd in Karel Hadermann zijn kunst? Neem dan zeker een kijkje op zijn website en/of Facebook pagina:

www.dekijkdoos.be

https://www.facebook.com/dekijkdoos/